Политика антицензура

Предупреждавам тези, които възнамеряват да четат, провеждам политика на нулева толерантност срещу цензурата, тук се използва лош език и не се трият коментари

ЪПДЕЙТ промяна в политиката, ще се трият коментари, които съдържат данни за ваши контакти с оглед сигурността на тези контакти, препоръчвам ако имате нещо съществено да казвате, да не пишете дълъг пост, който да съдържа или да завършва на ваш скайп, имейл, имена, адрес, телефон, ЕГН и подобни, пишете дългия пост със съществената информация, която желаете да споделите, а ваши контакти, ако искате да се свържа с вас, оставете в друг пост, който ще изтрия след като се свържа с вас. Имам известна загриженост за сигурността на личните ви данни, в случай че това противоречи на политиката на нулева толерантност към цензурата и свободата на словото е по-важна ще се вслушам и ще прекратя триенето на коментари, съдържащи ваши контакти. Изтрити коментари, съдържащи контакти до момента: 5

петък, 6 април 2012 г.

Образованието revisited

Образованието в тая страна не струва за нищо, ако трябва да сме откровени. Рефлектираме с моя събеседник Мартин, на ръба на придобиване на бакалавърска степен, колко реално безполезно е било образованието ни от първи клас до сега. Колкото повече се доближава един студент, дори и най-мотивираният, до заветната цел - дипломата, толкова по-ясно му става, че всъщност в университета нищо не е научил до този момент и не остава време, в което да научи. Същевременно, докато заплатите, които се получават на разни места, примерно молове, хвала на господа, че поне в страната ни има достатъчно молове и още се строят, са доста високи в сравнение със заплатите в оскъдната ни промишленост. Елементарен пример със супервайзерска 1200 лв заплата или мениджърска 2500 лв в кино. Един такъв, който е студент по електротехника, взимащ 1200 лв заплата като супервайзър, с тенденция в новоотворените кина в новоотворените молове да бъде предложен за мениджър, какво ще прави с инженерната диплома, освен да я държи в рамка? За 2500 лв при работа по специалността би трябвало да проектира невероятните съоръжения и апарати, докато като мениджърче в кино би си клатил краката. А дори и да кажете, че това не може да трае вечно, представете си какво става с тоя човек след като вече не заема тази позиция, "а, ама вие имате тия години трудов стаж, на управленска позиция, вие сте нашия човек". Е, каква му е ползата наистина от инженерната диплома? Ясно става, че се превръщаме в държава на туризма и услугите.
Образованието в тази страна не учи учениците да учат. Не ги учи да търсят информация и да имат желание да я търсят, ами учи да зубрят. Системата създава нагласа образованието да се избута, да се премине през системата, за да не се налага да се продължава контакта с нея. Създава също нагласата по възможност това да се направи по по-лесния начин, тоест с измами, преписвания, купувания на домашни и проекти и така нататъка. Появява се и нагласата да се скатаеш. Възникна по време на дискусията ни въпросът дали това се прави нарочно, или просто стоящите зад образователната система и те имат за цел просто да се скатаят, да отчетат дейност и да приберат заплати.
На образованието липсва практическа насоченост. В момента обществената нагласа е, че трябва да се запише да се влезне да се учи нещо, вместо да се създава нагласата, че трябва човекът да си намери нещо, което има желание да прави и да му бъде показано какво трябва да прави, за да преследва тази цел. Аз повдигам тук въпроса какъв е смисълът от кандидатстване по университети и специалности, като в един момент някой ще ти каже, че ти не можеш да запишеш да учиш онова, което искаш и ти се налага да учиш нещо друго, заради дипломата, струва ми се абсурдно.
Получава се едновременно, че всички специалности имат предмети, които са им напълно излишни, за сега съм преброил 5 такива в моята специалност, и че някои хора може да имат много широки интереси, но специалностите във висшето образование ги поставят в тесни граници.
Образованието трябва да се състои от по-малко издекламирване на информация и повече стимулиране на участващите да търсят сами информацията и да я използват за разрешаване на проблеми, казуси и откриване на отговори на въпроси.

За ползата от моето образование може да се съди по това, че ми липсва дори грамотността да продължа този пост по-нататък.

10 коментара:

  1. "Аз повдигам тук въпроса какъв е смисълът от кандидатстване по университети и специалности, като в един момент някой ще ти каже, че ти не можеш да запишеш да учиш онова, което искаш и ти се налага да учиш нещо друго, заради дипломата, струва ми се абсурдно."
    Тук искам да вметна само, че този модел на образование е иззет от някъде все пак. Мисля, че не само в България е така, аз примерно уча сега в чужбина и тук е устроена системата по същия начин. Интересно ми е какво учиш и къде и ако можем да направим съпоставка с образованието в България и това тук. Тоест какви са положителните и отрицателните черти и естествено да се опитаме да намерим корена на проблема.
    Поздрави от Люксембург

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Уча машиностроителна техника и технологии в ТУ-София, почти завършвам, инженер ще ставам, специалността ми беше трета в списъка с желанията, но понеже ме приеха на първо класиране записах, в ретроспект не съжалявам.
      Замисли се обаче, ако си записал нещо, защото са те приели, а не защото това си искал, в повечето случаи няма да се занимаваш със същото желание, защото няма да е това, което те влече.
      Иначе тук всеки иска да учи икономика, право, като цяло хуманитарни дисциплини. При напускане на предишната работа един колега ме питаше дали знам, че имало 50 хиляди безработни висшисти в страната, това, което не се сетих тогава да го попитам е колко от тези са базирани в София, колко от тях са икономисти, юристи, за сметка на броя на инженерите, а като се замисли човек и какви специалности излизат от Софийския университет, абсолютно всякакви, за да ме плаши той с цифри.

      Изтриване
  2. Ами да ти кажа аз също подкрепям това твое твърдение, че желанието трябва да те води на първо място, но има тук и още нещо.Например си в ситуация, че нямаш друг избор и просто трябва с тази специалност да започнеш, ти винаги можеш да си я смениш по време на твоето следване.
    Моят случай тук пък е различен, аз също исках да уча нещо друго, но ми отказаха, след това пробвах с друго отново ми отказаха и ми казаха, че с тази диплома мога само да уча за строителен инженер. Тук специално няма приемни изпити по нищо, а те приемат само по дипломата ти от средното образование. Но тъй като нямах друг избор просто се примирх и приех Още съм първа година и се опитвам един вид да я обикна специалността някакси, защото от друга страна знам, че е много търсена и доходоносна. Та идеята ми е зависи от начина на мислене на човек и неговата мотивация респективно. Интересно ми е как е при вас материалната база и как е разпределен учебно-тематичния план. Тук при нас също както ти спомена се набляга доста на теорията, но аз не съм и запознат много с инженерните специалности. Искам да кажа тепърва навлизам.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Материалната база е застаряваща, дисциплините не са толкова актуални, колкото биха могли да бъдат, естествено корена на всичко е липсата на пари. Някак си и от двете страни се появява липса на мотивация и то се усеща, и студентите и учебните заведения са с нагласата да се отърват един от друг колкото е възможно по-скоро. Там в Люксембург като си успял да стигнеш ако не успееш да си харесаш специалността, постарай се колкото можеш по-скоро да си я смениш. Но все пак, за пример давам майка ми, която радиоелектронен инженер, а никога не се е занимавала с нищо подобно

      Изтриване
    2. Аха така и предполагах, за материалната база и останалите неща.Тук университета е сравнително нов, но материалната база.... как да ти кажа незнам в ТУ как е, но тук е всичко сигурно последен писък на "модата". Учудвам се как масово са си ограничили силови труд, навсякъде всичко е маханизирано тук, само с копчета и управление. За всяко нещо имат съответната машина и така. Иначе също много приятно впечатление ми направи това, че преподавателите са отворени тук за разговори със студентите, помагат им при възникнали въпроси и т.н. Докато като бях студент в БГ усещах една студенина и дистанцираност между преподавател и студент. Имаше особено някои по възрастни преподаватели с тези "техни" си разбирания отбягваха диалози със студентите и се държаха надменно и невъзпитано от време на време. Та тук идва един от проблемите, че работят доста над възрастовата граница за пенсиониране, което донякъде е разбираемо.
      Колкото до това с майка ти , то и тук забелязах и хора, които също примерно за завършили такава специалност като моята, но работят друго нещо. Но все пак мисля, че тук дори и да не работиш като строителен инженер можеш да си намериш много по стойностна работа с добро заплащне. Искам да кажа, че не се ограничаваш само в тази област. Но от друга страна тази професия е много търсена особено в една съседна Германия :), тъй че при по - голямо желание и мотивация нещата могат да тръгнат в положителна насока. А за България мисля, че трябва да се направят доста реформи не само в образователната система, но на базата на добра стратегия и инвестиции, било то и външни. Но за да има външни инвестиции трябва да имаме добри кадри с постижения в различните области, а поне засега аз виждам това да стане с българите от чужбина и част от местните вишисти, които наистина са добри в областите си.

      Изтриване
  3. А ти иначе с какво се занимаваш, искам да кажа успяваш ли да си намериш подходяща работа :), по специалността или нещо друго, което примерно те влече?
    Поздрави

    ОтговорИзтриване
  4. До скоро работих за института по металознание като оператор на металорежещи машини, сега пред завършване не ми се получава да намеря работа по специалността, след като завърша се надявам на малко по-голяма успеваемост, надявам се на първо време да се занимавам с проектантска дейност, по-нататък да правя пари.

    ОтговорИзтриване
  5. Мисля, че все пак има перспектива в това и добри доходи могат да се по постигнат ако си намериш добра фирма. Пожелавам ти бързо намиране на работа и навлизане в бранша. Аз има още доста да се мъча тука, но се надявам, че ще се преборя някак си :)

    ОтговорИзтриване
  6. Спри да спамиш у вести, посерко!

    ОтговорИзтриване
  7. Истината е, че има хора, които имат интерес от скапването на образователната ни система на всички възможни нива. Това не е случайно, а тенденция. Просто не е възможно студенти от инженерни специалности, кандидатствали с кандидатстудентски изпит или матура по математика, да не могат да извършват действия с дроби... И не е възможно някои преподаватели да пускат такива с лекота... Но пък е факт.

    ОтговорИзтриване